๐•edere e ascoltare. ๐€ppunti fotografici su l’amore buio di Gianni Fiorito. Una mostra che si inaugura domani 25 maggio, alle 17, nel teatro Niccolini, inserita nell’iniziativa โ€œAntonio Capuano, una retrospettivaโ€ promossa dal Comune di Napoli per il ๐Œ๐š๐ ๐ ๐ข๐จ ๐๐ž๐ข ๐Œ๐จ๐ง๐ฎ๐ฆ๐ž๐ง๐ญ๐ข Napoli in vetta, realizzata da ๐‹๐š๐๐จ๐œ, a cura di Armando Andria, ๐€๐ฅ๐ž๐ฌ๐ฌ๐ข๐š ๐๐ซ๐š๐ง๐๐จ๐ง๐ข e ๐…๐š๐›๐ซ๐ข๐ณ๐ข๐จ ๐‚๐ซ๐จ๐œ๐ž, con la co-curatela di ๐€๐ง๐ง๐š ๐Œ๐š๐ฌ๐ž๐œ๐œ๐ก๐ข๐š con la collaborazione della Scuola di Cinema, Fotografia e Audiovisivo โ€“ Accademia di Belle Arti di Napoli e dellโ€™Universitร  Federico II di Napoli.
Intervengono, con ๐€๐ง๐ญ๐จ๐ง๐ข๐จ ๐‚๐š๐ฉ๐ฎ๐š๐ง๐จ e ๐†๐ข๐š๐ง๐ง๐ข ๐…๐ข๐จ๐ซ๐ข๐ญ๐จ, ๐…๐ฅ๐š๐ฏ๐ข๐š๐ง๐จ ๐๐š๐ซ๐›๐š๐ซ๐ข๐ฌ๐ข, ๐‹๐ฎ๐ข๐ ๐ข ๐๐š๐ซ๐ฅ๐ž๐ญ๐ญ๐š, ๐€๐ง๐ญ๐จ๐ง๐ž๐ฅ๐ฅ๐š ๐ƒ๐ข ๐Œ๐š๐ซ๐ญ๐ข๐ง๐จ, ๐€๐ง๐ง๐š ๐Œ๐š๐ฌ๐ž๐œ๐œ๐ก๐ข๐š Lettura di Peppe Lanzetta. Introdurranno l’incontro la presidente ๐‘๐จ๐ฌ๐ข๐ญ๐š ๐Œ๐š๐ซ๐œ๐ก๐ž๐ฌ๐ž e ๐‘๐ž๐ง๐š๐ญ๐จ ๐‹๐จ๐ซ๐ข. direttore dellโ€™Accademia di Napoli.
La mostra allestita nei corridoi del primo piano dellโ€™Accademia di Belle Arti (a cura di Enzo Gagliardi, Scuola di Scenografia, fino al primo giugno) propone 22 stampe fotografiche di grande e medio formato che ripercorrono il metodo di lavoro di Antonio Capuano sul set del film Lโ€™amore buio (2010, foto), il suo continuo confrontarsi con gli attori, sia grandi ed esperti professionisti che giovanissimi debuttanti, lโ€™incessante sprone a tecnici e maestranze affinchรฉ la scena si componga, infine i volti dei due giovani protagonisti.
Spiega Fiorito: ยซLโ€™amore buio รจ stato lโ€™unico film di Antonio Capuano che ho avuto la fortuna di documentare, e queste foto sono lโ€™incompleta testimonianza della sua energia, della sua โ€œseteโ€ di girare che immediatamente ti travolge e coinvolge sul set. Sulla scena Antonio รจ un fiume in piena di gesti โ€“ detta movimenti, posiziona luci, sposta macchina da presa, attori e comparse โ€“ ma anche di parole, soprattutto parole. Incitamenti agli attori, suggerimenti a tecnici e operatori, richieste di nuovi oggettiยป.

Academy of Fine Arts/ Gianni Fiorito: photographic notes on the film “L’amore buio” by Antonio Capuano

Seeing and listening. Photographic notes on dark love by Gianni Fiorito. An exhibition opening tomorrow, May 25, at 5 p.m., in the Niccolini Theater, included in the initiative “Antonio Capuano, a retrospective” promoted by the City of Naples for the ๐Œ๐š๐ ๐ ๐ข๐จ ๐๐ž๐ข ๐Œ๐จ๐ง๐ฎ๐ฆ๐ž๐ง๐ญ๐ข Naples at the top, realized by ๐‹๐š๐๐จ๐œ, curated by Armando Andria, ๐€๐ฅ๐ž๐ฌ๐ฌ๐ข๐š ๐๐ซ๐š๐ง๐๐จ๐ง๐ข and ๐…๐š๐›๐ซ๐ข๐ณ๐ข๐จ ๐‚๐ซ๐จ๐œ๐ž, co-curated by ๐€๐ง๐ง๐š ๐Œ๐š๐ฌ๐ž๐œ๐œ๐ก๐ข๐š with the collaboration of the School of Cinema, Photography and Audiovisual – Academy of Fine Arts of Naples and the Federico II University of Naples.
Speakers, with ๐€๐ง๐ญ๐จ๐ง๐ข๐จ ๐‚๐š๐ฉ๐ฎ๐š๐ง๐จ and ๐†๐ข๐š๐ง๐ง๐ข ๐…๐ข๐จ๐ซ๐ข๐ญ๐จ, ๐…๐ฅ๐š๐ฏ๐ข๐š๐ง๐จ ๐๐š๐ซ๐›๐š๐ซ๐ข๐ฌ๐ข, ๐‹๐ฎ๐ข๐ ๐ข ๐๐š๐ซ๐ฅ๐ž๐ญ๐ญ๐š, ๐€๐ง๐ญ๐จ๐ง๐ž๐ฅ๐ฅ๐š ๐ƒ๐ข ๐Œ๐š๐ซ๐ญ๐ข๐ง๐จ, ๐€๐ง๐ง๐š ๐Œ๐š๐ฌ๐ž๐œ๐œ๐ก๐ข๐š. Reading by Peppe Lanzetta. President ๐‘๐จ๐ฌ๐ข๐ญ๐š ๐Œ๐š๐ซ๐œ๐ก๐ž๐ฌ๐ž and ๐‘๐ž๐ง๐š๐ญ๐จ ๐‹๐จ๐ซ๐ข. director of the Naples Academy will introduce the meeting.
The exhibition set up in the corridors of the second floor of the Academy of Fine Arts (curated by Enzo Gagliardi, School of Set Design) proposes 22 large- and medium-format photographic prints that trace Antonio Capuano’s working method on the set of the film L’amore buio (2010), his continuous confrontation with the actors, both great and experienced professionals and very young debutants, the incessant pushing of technicians and workers so that the scene is composed, and finally the faces of the two young protagonists.
Explains Fiorito: “Dark Love was the only film of Antonio Capuano’s that I was lucky enough to document, and these photos are the incomplete testimony of his energy, of his “thirst” to shoot that immediately overwhelms you and involves you on the set. On stage Antonio is a flood of gestures-dictating movements, positioning lights, moving camera, actors-but also of words, especially words. Incitements to performers, suggestions to technicians and operators, requests for new objects.”


RISPONDI

This site is protected by reCAPTCHA and the Google Privacy Policy and Terms of Service apply.